• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Longitudinal Study on Individual Development of English Pronunciation among Asian Elementary School Learners and Its Educational Implications

Research Project

Project/Area Number 25K00477
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionPrefectural University of Hiroshima

Principal Investigator

上斗 晶代  県立広島大学, 人間文化学部, 名誉教授 (60196665)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 菅原 真理子  同志社大学, 文学部, 教授 (10411050)
西尾 由里  名城大学, 外国語学部, 教授 (20455059)
小田 節子  金城学院大学, 人間科学部, 教授 (30364665)
箱崎 雄子  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (50351490)
加藤 恒夫  同志社大学, 理工学部, 教授 (60607258)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥18,720,000 (Direct Cost: ¥14,400,000、Indirect Cost: ¥4,320,000)
Fiscal Year 2029: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2028: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2027: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2026: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2025: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Keywords英語音声 / 早期英語教育 / 個別経年発達 / 非英語母語話者 / 異言語間比較
Outline of Research at the Start

本研究では,アジアにおける英語を母語としない小学校児童が発音した英語音声について,学習開始学年から4年間にわたって経過観察し,児童個個人における発達過程とその背景や要因について分析と考察を行う。対象とする国は日本,韓国,タイの3カ国である。これら3カ国の児童の英語音声の経年変化の特徴について,音声音響分析,および英語母語話者と非英語母語話者を対象とした音声知覚実験結果に基づいて考察する。また,児童と教員へのアンケート調査による経年変化の要因や背景の分析も含めて,3カ国間の比較を行い,自律学習と個別最適な学びの実現をにらんだ日本の小学校英語音声教育,発音指導のあり方への示唆を提示する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi