• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Challenging the Dichotomy: A Critical Reexamination of Explicit and Implicit Knowledge in Second Language Acquisition Research

Research Project

Project/Area Number 25K00481
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

田村 祐  関西大学, 外国語学部, 准教授 (40826385)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 福田 純也  中央大学, 理工学部, 准教授 (20781818)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥10,660,000 (Direct Cost: ¥8,200,000、Indirect Cost: ¥2,460,000)
Fiscal Year 2028: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2027: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords意識的知識 / 無意識的知識 / 言語知識 / 研究方法論 / 認知処理
Outline of Research at the Start

本研究は,第二言語習得研究における「意識的で遅い明示的知識」と「無意識的で速い暗示的知識」という二分法の問題点を実証的に検証する。心理学での二重プロセス理論への批判を援用し,言語知識における意識性と処理速度の解離現象を実験的に明らかにする。これにより,言語知識の本質究明と教育的示唆の導出という二つの目的に応じた研究パラダイムを提案し,第二言語習得研究の発展に貢献する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi