• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Comparative Study on Quality Assurance Mechanisms for Non-Traditional Learning in Lifelong Learning

Research Project

Project/Area Number 25K00772
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionNational Institution for Academic Degrees and Quality Enhancement of Higher Education

Principal Investigator

野田 文香  独立行政法人大学改革支援・学位授与機構, 研究開発部, 教授 (20513104)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉村 美紀  上智大学, 総合人間科学部, 教授 (60365674)
鄭 漢模  北海道大学, 高等教育推進機構, 助教 (80867573)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥12,220,000 (Direct Cost: ¥9,400,000、Indirect Cost: ¥2,820,000)
Fiscal Year 2028: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2027: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2026: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywordsリカレント教育 / 既修得学習の承認 / マイクロクレデンシャル / 質保証 / 非伝統的学習
Outline of Research at the Start

多くの国で、リカレント教育や国際的な人的モビリティの推進を背景に、多様な学修歴をもつ非伝統的学生の受け入れが進められている。ユネスコ規約を締結する日本でも、非伝統的学習の評定・承認が求められており、正規教育内外における学びの接続強化が課題となっている。本研究は、非伝統的学習の質保証の手法として「既修得学習の承認(RPL)」に着目し、アメリカ、フランス、韓国、マレーシアを対象に、1)政治・社会的背景、2)質保証枠組みでの位置づけ、3)運用実態と課題を比較分析し、日本への示唆を導くことを目的とする。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi