• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International collaboration to develop a 21st century geometry curriculum centered on proof

Research Project

Project/Area Number 25K00791
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

岡崎 正和  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (40303193)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡邊 慶子 (向井慶子)  滋賀大学, 教育学系, 准教授 (00572059)
和田 信哉  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (60372471)
影山 和也  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (60432283)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥9,490,000 (Direct Cost: ¥7,300,000、Indirect Cost: ¥2,190,000)
Fiscal Year 2028: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2026: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords幾何カリキュラム / 平面図形と空間図形の連動 / 論理的思考・論証能力 / 視覚化と記号化 / 国際共同研究
Outline of Research at the Start

本研究は,国際共同による論証を軸とした幾何カリキュラムの開発を通して,両国のみならず東アジア各国にどのような影響力を与えることができるかを探究する。そのために,第一に,小学校6年から中学3年までに平面図形の学習と空間図形の学習を配置し,論理的思考/論証能力の育成を軸に,双方の学習を連動させる幾何カリキュラムを開発する。第二に,「論理的思考/論証能力」と「モノ・図(視覚化)」と「ICT環境(記号化)」の相乗効果を生み出す探究的授業を,国際共同研究を通して開発する。これらをアジア版21世紀型幾何カリキュラムとしてまとめ,指導法やICT技術の用い方をコンテンツ化し,国内外の教師への普及を目指す。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi