• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and empirical research on the linguistic and cultural characteristics of argumentation through international comparison of mathematics classrooms

Research Project

Project/Area Number 25K00793
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

真野 祐輔  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (10585433)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 辻山 洋介  千葉大学, 教育学部, 准教授 (10637440)
宮川 健  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (30375456)
大谷 洋貴  大妻女子大学, 家政学部, 講師 (40825238)
袴田 綾斗  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 講師 (50824215)
石川 雅章  愛知教育大学, 教育学部, 助教 (50983152)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥18,460,000 (Direct Cost: ¥14,200,000、Indirect Cost: ¥4,260,000)
Fiscal Year 2028: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2027: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2026: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2025: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Keywords数学教育学 / 国際比較 / 論証 / 数学科授業
Outline of Research at the Start

数学における論理・論証は世界共通であるという"常識”があるが,本研究ではその"常識”を問い直し,授業の国際比較を通して数学的論証活動の言語的・文化的固有性を明らかにすることを目指す。本研究の仮説は,言語・文化圏の違いによって,数学的論証活動の構造・様式・機能に多様性が存在し,それが各国特有の言語活動スタイルを形成している,ということである。この仮説を検証するため,数学教育学の第一線の海外研究者との協働により,数学的論証活動の国際比較を可能とする理論的枠組みを構築し,比較文化的視点から実証的研究を行う。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi