• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploring community building of teachers and teacher educators through self-study in Iceland

Research Project

Project/Area Number 25K00802
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionAsahikawa City University

Principal Investigator

齋藤 眞宏  旭川市立大学, 経済学部, 教授 (90405621)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡邉 巧  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (00780511)
小田 郁予  都留文科大学, 教養学部, 准教授 (10979008)
大坂 遊  周南公立大学, 総合教育部, 准教授 (30805643)
草原 和博  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (40294269)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2028: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2027: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2026: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2025: ¥6,500,000 (Direct Cost: ¥5,000,000、Indirect Cost: ¥1,500,000)
Keywords教師の専門性開発 / 教師教育者の専門性開発 / セルフスタディ / 社会正義 / 学校教育
Outline of Research at the Start

日本の教師や教師教育者は,教科指導力から教師観や教育観の練磨,課題解決力まで幅広い専門性が求められる。その困難な職責を果たすためには,教師・教師教育者のコミュニティにおける水平かつ対等の関係性に基づく協働が必須である。セルフスタディは,これまで教師や教師教育者の専門性開発とともに、水平かつ対等な関係性に基づくコミュニティづくりに資する研究・研究方法論として発展してきた。
そこで本研究では,アイスランドにおけるセルフスタディを通じた教師・教師教育者の協働的な専門性開発とコミュニティづくりに着目しながら、セルフスタディが同国の学校教育と教師教育に与えた影響について日氷共同研究を行う。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi