• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

"Thinking and deliberating" moral education class using virtual reality technology

Research Project

Project/Area Number 25K00804
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKamakura Women's University

Principal Investigator

藤澤 文  鎌倉女子大学, 児童学部, 教授 (40633623)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 室田 真男  東京科学大学, リベラルアーツ研究教育院, 教授 (30222342)
川本 哲也  慶應義塾大学, 文学部(三田), 助教 (40794897)
荒木 寿友  立命館大学, 教職研究科, 教授 (80369610)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥18,850,000 (Direct Cost: ¥14,500,000、Indirect Cost: ¥4,350,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥8,320,000 (Direct Cost: ¥6,400,000、Indirect Cost: ¥1,920,000)
Fiscal Year 2025: ¥9,750,000 (Direct Cost: ¥7,500,000、Indirect Cost: ¥2,250,000)
Keywordsバーチャルリアリティ(VR) / 道徳科授業 / モラルコンピテンステスト(MCT) / 教師用指導書 / 国際比較
Outline of Research at the Start

『考え,議論する』道徳科授業の開始以来,学習者が考えたり,議論したりすることのできる道徳教材の開発が行われるが,それが可能なICTを活用した道徳科教授法は多くはない。そこで,本研究では道徳科教授法の中からモラルジレンマ討論,ICTの中から道徳科との親和性が高いバーチャルリアリティ(VR)技術を取り上げ,システム思考の考え方に基づき,教育実践,教員研修,教員養成を併せて検討する。具体的には,道徳科に関して,授業観察および道徳性発達の横断研究により実態を明らかにし(研究1),結果を踏まえ,教員研修に関する研究(研究2)および教員養成科目『道徳の指導法』に関する研究(研究3)を実施し,国際比較する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi