• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Well-being of Children with Hearing Impairments in Regular Classrooms

Research Project

Project/Area Number 25K00817
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

田原 敬  茨城大学, 教育学野, 准教授 (70735753)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 片岡 祐子  岡山大学, 大学病院, 准教授 (10362972)
勝二 博亮  茨城大学, 教育学野, 教授 (30302318)
中原 龍一  岡山大学, 医歯薬学域, 講師 (30509477)
久保 愛恵  茨城キリスト教大学, 文学部, 助教 (31003808)
茂木 成友  東北福祉大学, 教育学部, 講師 (50761029)
井口 亜希子  茨城大学, 教育学野, 助教 (90908352)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥17,810,000 (Direct Cost: ¥13,700,000、Indirect Cost: ¥4,110,000)
Fiscal Year 2028: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2027: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2026: ¥8,580,000 (Direct Cost: ¥6,600,000、Indirect Cost: ¥1,980,000)
Fiscal Year 2025: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywords聴覚障害 / 通常学級 / Listening effort / e-learning
Outline of Research at the Start

本研究ではWell-beingという視点から通常学級で学ぶ聴覚障害児の支援の在り方を提言すること目的とする。具体的には,①小中学校で学ぶ聴覚障害児と担当教員を対象とする実態調査と,②潜在的な困難さであるListening effortの評価方法の開発を通して,通常学級で学ぶ聴覚障害児が抱える真のニーズを把握する。それらを踏まえ,③児童生徒及び担当教員に対して,e-learningやAI等のテクノロジーを活用するマクロな支援と,当事者を中心としたチームによるミクロな支援を実施し,介入手続きや効果を科学的に検証する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi