• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a parent training evaluation system in child development support center

Research Project

Project/Area Number 25K00820
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionTottori University

Principal Investigator

井上 菜穂  鳥取大学, 教育支援・国際交流推進機構, 准教授 (50748845)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井上 雅彦  鳥取大学, 医学(系)研究科(研究院), 教授 (20252819)
嘉手苅 瑠輝  鳥取大学, 医学部附属病院, 特命助教 (21000788)
関根 悟  鳥取大学, 医学部附属病院, 助教 (50933991)
式部 陽子  帝塚山大学, 心理学部, 准教授 (20737431)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥13,260,000 (Direct Cost: ¥10,200,000、Indirect Cost: ¥3,060,000)
Fiscal Year 2028: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2027: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2026: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2025: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Keywords発達障害 / ペアレント・トレーニング / 家族支援 / 評価システム
Outline of Research at the Start

本研究は、全国の児童発達支援事業所で利用できるペアレント・トレーニング(PT)の評価システムを構築し、その効果を明らかにするものである。PTが家族支援加算の対象となったことで全国の事業所で実施されるようになってきたが、その質の維持は大きな課題となっている。このシステムは全国の事業所のPTのデータを一元的に管理、分析することで、PTのエビデンスを継続的に分析することができ、事業所と受講者に個々の評価をフィードバックできることが期待される。また集中的な管理をおこなうことでデータの蓄積が可能になり、今後のPT研究全体の発展に寄与することができると考えられる。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi