• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and evaluation of a comprehensive reading assessment tool for people with print disability

Research Project

Project/Area Number 25K00822
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

氏間 和仁  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (80432821)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 永井 伸幸  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (50369310)
川崎 聡大  立命館大学, 産業社会学部, 教授 (00444654)
宮崎 善郎  岡山大学, 教育学域, 教授 (20849575)
渡邉 正人  鳥取大学, 地域学部, 准教授 (60907773)
奥村 智人  大阪医科薬科大学, 小児高次脳機能研究所, 特別職務担当教員(講師) (00538077)
内山 仁志  島根県立大学, 人間文化学部, 准教授 (60348604)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥18,720,000 (Direct Cost: ¥14,400,000、Indirect Cost: ¥4,320,000)
Fiscal Year 2027: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2026: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2025: ¥10,530,000 (Direct Cost: ¥8,100,000、Indirect Cost: ¥2,430,000)
Keywords読み / 視覚障害 / 発達障害 / 点字 / 評価
Outline of Research at the Start

誰一人取り残されることなく学校教育を受けられるような社会を目指した研究である。本研究は「読み」の点で,発達障害,盲,弱視の児童がそれぞれの持てる力や適した環境を,全ての教員が評価でき,その評価に基づいて読むための環境を設定したり,読みの特性に応じた指導を行うことで,子供たちの読みが促され,子供たちの持ちうる力に応じた発達を遂げることを目指している。そのために,発達障害の読みのプロセスの評価で用いられるCARDという検査を点字や拡大文字にしたり,視覚障害の読みの環境評価で用いられる方法を発達障害の評価に応用することを想定している。また脳血流やモーションキャプチャなどの機器での評価も実施する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi