• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical Integration and Model Construction of Playful Design & Assessment

Research Project

Project/Area Number 25K00831
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

藤本 徹  東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 教授 (60589323)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂井 裕紀  東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 特任研究員 (50848405)
広瀬 由美子  東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 特任研究員 (51007464)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥18,590,000 (Direct Cost: ¥14,300,000、Indirect Cost: ¥4,290,000)
Fiscal Year 2028: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2027: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2026: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2025: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Keywordsプレイフルデザイン / プレイフルアセスメント / ゲーム学習 / ゲーミフィケーション / ウェルビーイング
Outline of Research at the Start

本研究は、好奇心や創造性、没入感などの要素を取り入れて学習者のエンゲージメントを高める手法である「プレイフルデザイン」と、楽しさの要素を取り入れた学習活動評価の枠組みである「プレイフルアセスメント」の関連研究を理論的に接続し、ゲーミフィケーションなどの手法で楽しさや遊びの要素を取り入れた学習環境のデザインと評価の取り組みを普及させるための学際的な連携モデルの構築を目指す。
本研究の成果は、従来の学校教育現場のほか、成人教育や医療、福祉などの領域においても応用可能性があり、生涯学習における持続的な学びや、リスキリングへのニーズの高い分野でのスキル開発の促進への貢献が期待できる。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi