• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Quantifying the gender gap in physics education and developing ways to overcome it

Research Project

Project/Area Number 25K00853
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

新田 英雄  東京学芸大学, 教育学部, 名誉教授 (50198529)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 植松 晴子 (小松晴子)  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (70225572)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥18,720,000 (Direct Cost: ¥14,400,000、Indirect Cost: ¥4,320,000)
Fiscal Year 2029: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2028: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2027: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2025: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Keywords物理教育研究 / ジェンダー差 / 学習姿勢調査紙 / 授業効果の定量化
Outline of Research at the Start

物理の概念理解調査において女子の平均正答率が男子よりも10%程度低いというジェンダーギャップ問題は,未解決のまま残されている物理教育研究上の深刻な問題である。本研究は,概念理解・学習姿勢・科学認識の複合的な分析により,物理教育にみられるジェンダーギャップの原因を解明することを目指す。また,分析結果をもとにジェンダーギャップを克服するための教材および授業法を開発し,授業実践を通じて効果を検証する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi