• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Evaluation of a Project-Based Curriculum in School Mathematics

Research Project

Project/Area Number 25K00854
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

大谷 実  金沢大学, 学校教育系, 教授 (50241758)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 布川 和彦  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (60242468)
日野 圭子  宇都宮大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (70272143)
中村 光一  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (80225218)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥7,410,000 (Direct Cost: ¥5,700,000、Indirect Cost: ¥1,710,000)
Fiscal Year 2027: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2026: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords学校数学 / プロジェクト基盤型カリキュラム
Outline of Research at the Start

本研究では,STEM教育において数学の果たす役割を明確にするために,グローバル
な社会課題を豊かなテクノロジー環境のもとで協働的に探究する算数・数学科のプロジェクト基盤カリキュラムを開発し,その有効性を評価する.そのために,欧米の科学教育,特にSTEM教育で開発されているプロジェクト基盤学習の理論枠組み及びそれに基づくカリキュラムを鏡とし,学校数学におけるプロジェクト基盤カリキュラムを構想する.小学校高学年から高等学校の算数・数学科において,教科横断的なプロジェクト基盤学習のモジュール群を開発し実践する.そしてパフォーマンス評価の枠組みを策定し,開発したカリキュラムの有効性を評価する.

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi