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In-situ observation and ,odeling of friction and wear processes of rubber materials using a single-asperity friction test

Research Project

Project/Area Number 25K01145
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 18040:Machine elements and tribology-related
Basic Section 18030:Design engineering-related
Sections That Are Subject to Joint Review: Basic Section18030:Design engineering-related , Basic Section18040:Machine elements and tribology-related
Research InstitutionNagoya Institute of Technology

Principal Investigator

前川 覚  名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授 (90637406)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥25,870,000 (Direct Cost: ¥19,900,000、Indirect Cost: ¥5,970,000)
Fiscal Year 2027: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2026: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2025: ¥19,110,000 (Direct Cost: ¥14,700,000、Indirect Cost: ¥4,410,000)
Keywordsゴム / 摩擦 / 摩耗 / 疲労摩耗 / 表面粗さ
Outline of Research at the Start

電気自動車の普及による車体重量の増加や高トルク化,粒子状摩耗紛に対する世界的な規制の強化にともない,タイヤ用ゴムのトライボロジー設計に要求されるレベルは年々高まっている.従来のゴム摩擦モデルでは高tanδ領域での摩擦係数の理論予測が難しく,摩耗特性についてはそのメカニズムは未だ明らかでない.そこで申請者はゴムの摩擦摩耗設計の現状を打破するための突破口として,実真実接触点で生じる摩擦摩耗挙動の素過程モデルの構築を目指す.ゴム表面で生じるフィラー分散に起因する剛性不均一性や接触点での大ひずみ変形の影響により特異な粘弾性特性を考慮した,ゴム材料の摩擦摩耗発現メカニズムを考察する.

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

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