• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Building inclusive design methods for after-school day services that support children with disabilities and diverse needs

Research Project

Project/Area Number 25K01403
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
Research InstitutionSetsunan University

Principal Investigator

大谷 由紀子  摂南大学, 理工学部, 教授 (00411116)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 塚田 由佳里  同志社女子大学, 生活科学部, 准教授 (10757149)
亀田 直子  摂南大学, 看護学部, 講師 (70737452)
宗方 淳  千葉大学, 大学院工学研究院, 教授 (80323517)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥18,200,000 (Direct Cost: ¥14,000,000、Indirect Cost: ¥4,200,000)
Fiscal Year 2028: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2027: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2026: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2025: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Keywords発達障害児 / 放課後等デイサービス / インクルーシブ空間 / 計画手法
Outline of Research at the Start

本研究は発達や心身等に障がいやさまざまな特性のある児童が,放課後や夏休みを過ごす放課後等デイサービスの計画手法を構築することが目的である.そのために,設計経験がある建築士の経験知を収集し,それらを集合知として体系化する.次いで,児童にストレスとなる環境要素を考慮した設えや仕様を検証し,計画の根拠となる指針は,インクルーシブ環境を推進する先行国から学ぶ.以上をまとめ,最終的にはガイドラインの作成を目指す.以上の研究を遂行するため,本研究は建築計画・環境工学・小児看護学の各分野が融合し,実務家と協力して実証的研究を行う.

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi