• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Breakthough of Mechanism and Prevention of Casualty for Cargo Collapse of Mega Container Ship

Research Project

Project/Area Number 25K01433
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 24020:Marine engineering-related
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

笹 健児  神戸大学, 海事科学研究科, 教授 (10360330)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 牧 敦生  大阪大学, 大学院工学研究科, 教授 (50556496)
山本 茂広  神戸大学, 海事科学研究科, 准教授 (60294261)
寺田 大介  防衛大学校(総合教育学群、人文社会科学群、応用科学群、電気情報学群及びシステム工学群), システム工学群, 教授 (80435453)
高見 朋希  神戸大学, 海事科学研究科, 准教授 (50586683)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥17,940,000 (Direct Cost: ¥13,800,000、Indirect Cost: ¥4,140,000)
Fiscal Year 2028: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2027: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2026: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2025: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
Keywordsコンテナ荷崩れ / 横揺れ特性 / 波浪・うねり特性 / 実船実験 / カメラシステム
Outline of Research at the Start

海上輸送量の増加にてコンテナ船の大型化が著しく進んでいる。船が揺れなくなったとされるが、今も積載コンテナの荷崩れや流失事故が継続し、船舶の座礁、転覆、原油流出、火災等の海難も連鎖発生しうる。外洋上の波浪特性、船の動揺特性と積載コンテナの挙動の関係を同時把握する方法論は未構築である。本研究では研究代表者らの持つノウハウをもとにアジアー北米航路の大型コンテナ船を対象に実船実験を行う。船体動揺や加速度に加え、コンテナをステレオカメラで撮影し、画像解析にて船とコンテナの相対運動を明らかとする。また前後左右4点の喫水変化より波浪の向きと周波数特性を推定し、太平洋上でのうねりと風波の遭遇比率も明確とする。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi