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Study on the impact of carbonaceous aerosols from ships on melting snow and ice in the Arctic

Research Project

Project/Area Number 25K01442
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 24020:Marine engineering-related
Research InstitutionNational Institute of Maritime, Port and Aviation Technology

Principal Investigator

浅見 光史  国立研究開発法人海上・港湾・航空技術研究所, 海上技術安全研究所, グループ長 (80446591)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥10,400,000 (Direct Cost: ¥8,000,000、Indirect Cost: ¥2,400,000)
Fiscal Year 2027: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2026: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2025: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
KeywordsBlack Carbon / Arctic climate
Outline of Research at the Start

ブラックカーボン(BC)は、エアロゾル成分としては例外的に太陽輻射を吸収するため、北極圏では、大気中浮遊成分や雪氷面付着成分が太陽輻射を吸収することで、北極域の気候変動に影響を与える。特に雪氷面付着成分は、雪氷の融解を促進させる懸念が大きい。本研究では、モデルシミュレーションおよび北極圏で実施された観測結果を用いて、船舶由来のBC濃度、BC発生領域および発生過程、大気中および雪氷における輻射強制力に着目した観測分析およびモデルシミュレーションを行い、船舶を排出源とするBCが北極域の雪氷面にどの程度沈着し融解に影響するのかを解明していく。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

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