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ルームスケールVRのためのユーザ追従型触力覚提示・リダイレクション手法の確立

Research Project

Project/Area Number 25K03160
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
Sections That Are Subject to Joint Review: Basic Section61020:Human interface and interaction-related , Basic Section62040:Entertainment and game informatics-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

藤田 和之  東北大学, 電気通信研究所, 准教授 (70835545)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高嶋 和毅  芝浦工業大学, システム理工学部, 教授 (60533461)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥18,850,000 (Direct Cost: ¥14,500,000、Indirect Cost: ¥4,350,000)
Fiscal Year 2029: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2028: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2027: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2026: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2025: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Keywordsバーチャルリアリティ / 触覚提示 / リダイレクテッドウォーキング
Outline of Research at the Start

本研究では,ユーザ追従型ロボットを用いた新たな触力覚提示・リダイレクション技術を確立し,ルームスケールVR体験を一般家庭やオフィスでも実現可能にすることを目指す.従来は広大な空間や複数の装置が必要だった固定物の触覚提示や歩行の誘導を,単一のロボットとスクロール機構によって可能とする.これにより,高い臨場感と省スペース化を両立し,VRの応用範囲を大きく広げることに繋げる.

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

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