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Enhancement of perceived stimulus intensity by virtual presentation of physical and physiological responses and after-effects

Research Project

Project/Area Number 25K03163
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
Sections That Are Subject to Joint Review: Basic Section61020:Human interface and interaction-related , Basic Section62040:Entertainment and game informatics-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

伴 祐樹  東京大学, 大学院新領域創成科学研究科, 特任准教授 (20789391)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 割澤 伸一  東京大学, 大学院新領域創成科学研究科, 教授 (20262321)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥18,720,000 (Direct Cost: ¥14,400,000、Indirect Cost: ¥4,320,000)
Fiscal Year 2027: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2026: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2025: ¥7,150,000 (Direct Cost: ¥5,500,000、Indirect Cost: ¥1,650,000)
Keywords身体・生理反応模擬 / Cross-modal / Virtual Reality
Outline of Research at the Start

本研究では,強度の高い刺激を提示された際に生じる反応・残効の仮想的提示が,知覚される刺激強度にどのように影響するかを明らかにし,限られたハードウェアで高強度の感覚刺激を知覚させられる感覚提示手法の実現を目指す.そのためにまず,強度の高い刺激を提示された際に生じる反応・残効を整理し,それを基に刺激が提示された際に生じる反応,残効を仮想的に提示する手法を構築し,それらが知覚に与える影響を明らかにする.その上で,クロスモーダル効果を用いた既存感覚提示手法と統合し,知覚される刺激強度に両者がどう影響を及ぼし合うかを明らかにし,新たな感覚提示手法として体系化をおこない,適用範囲や限界を整理する.

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

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