• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

プロジェクションマッピングと頭部搭載型ディスプレイを融合した没入型映像提示の実現

Research Project

Project/Area Number 25K03165
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
Sections That Are Subject to Joint Review: Basic Section61020:Human interface and interaction-related , Basic Section62040:Entertainment and game informatics-related
Research InstitutionThe University of Electro-Communications

Principal Investigator

橋本 直己  電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 教授 (70345354)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 美恵  宇都宮大学, データサイエンス経営学部, 教授 (00344903)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥18,980,000 (Direct Cost: ¥14,600,000、Indirect Cost: ¥4,380,000)
Fiscal Year 2028: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2027: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2026: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2025: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Keywordsプロジェクションマッピング / HMD / 視野拡張 / 没入感
Outline of Research at the Start

本研究では、頭部搭載型ディスプレイ(HMD)とプロジェクションマッピングを組み合わせて利用可能にすることで、映像世界に深く没入できる手法の実現を目指す。近年、バーチャルリアリティ(VR)を体験するためのHMDが急速に普及しているが、視野の狭さや装着負担が問題視されている。一方で、装着物無しで映像世界に没入できるプロジェクションマッピングでは、その装置の巨大さが大きな足かせとなっている。 そこで、両者を効果的かつ効率的に組み合わせる手法を提案し、誰でも手軽に映像世界に深く没入できる環境を構築する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi