• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

療育・介護現場におけるケアインタラクションスキルの「体得」支援システムの開発

Research Project

Project/Area Number 25K03234
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

桐山 伸也  静岡大学, 情報学部, 教授 (20345804)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石川 翔吾  静岡大学, 情報学部, 准教授 (00626608)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥18,850,000 (Direct Cost: ¥14,500,000、Indirect Cost: ¥4,350,000)
Fiscal Year 2028: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2026: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2025: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Keywordsケアインタラクションスキル / マルチモーダルインタラクション / 状況理解 / 学習環境デザイン / 療育・介護
Outline of Research at the Start

発達障害及び認知症は、病気ではなく生活に支障をきたす「状態」であり,適切な介入や環境の整備により日常生活を送ることが可能である.ケアの達人は,本人の身体能力や生活環境を的確に把握したうえで,本人がやりたいことを見極め,本人の持っている力を活用し,やろうという気にさせる介入スキルに長けている.ケアの達人の基本思考プロセスを人工知能学的モデルで表現し,事例ベースの介入知識コンテンツを基軸とするケア学習環境を構築する.

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi