• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of tire-derived nanoplastics in atmospheric particles and evaluation of their contribution to harmful components through domestic and overseas observations

Research Project

Project/Area Number 25K03280
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 64010:Environmental load and risk assessment-related
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

関口 和彦  埼玉大学, 理工学研究科, 教授 (50312921)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 池盛 文数  長崎大学, 総合生産科学研究科(環境科学系), 准教授 (00773756)
藤谷 雄二  国立研究開発法人国立環境研究所, 環境リスク・健康領域, 主幹研究員 (20391154)
玄 大雄  中央大学, 理工学部, 准教授 (50774535)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥18,850,000 (Direct Cost: ¥14,500,000、Indirect Cost: ¥4,350,000)
Fiscal Year 2027: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2026: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2025: ¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
Keywordsタイヤ路面摩耗粒子 / 定量分析 / 多環芳香族炭化水素 / ベンゾトリアゾール系UV吸収剤 / 簡易分析手法
Outline of Research at the Start

本研究では大気微小粒子中のタイヤ路面摩耗粒子(TRWP)を対象物質として、その安定かつ低濃度まで測定可能な分析手法を確立し、TRWPの存在濃度や環境動態だけでなく、そこに含まれる有害成分である多環芳香族炭化水素やベンゾトリアゾール系UV吸収剤へのTRWPの寄与を明らかにする。また国内のみならず、自動2輪車からのTRWP発生量が多いベトナムハノイにおいて、TRWP汚染の実測調査を行う。さらに、TRWPの簡易分析手法として、TRWPと高い相関を示す有機マーカーの探索や電子顕微鏡による画像解析に加え、顕微ラマン分光といった最新の分析手法も取り入れ、成分、形状、分光学的特性の観点から多角的に評価する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi