• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Historical and Systematic Study of the Development of Philosophical Didactics in Modern and Contemporary Germany

Research Project

Project/Area Number 25K03544
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01010:Philosophy and ethics-related
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

阿部 ふく子  新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (30781520)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2028: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords哲学教育
Outline of Research at the Start

本研究課題は〈哲学教育の包括的な研究を支える思考方法とはどのようなものか〉という問題意識から出発している。これにより、①近現代ドイツの哲学教授法(Didaktik der Philosophie)研究の展開と体系に注目し、その根本思想と各種論点について文献をもとに精査した上で、②日本の大学における哲学教育を視野に入れ、①で得られた知見から日本でも有効な理論や方法論、カリキュラム論を、既存の制度や現状も踏まえつつ考案する。こうした文献研究と実践的・制度論的研究を組み合わせた二段構えの作業をおこなうことで、わが国の制度や文化に根ざしたかたちで実装可能な教授法モデルを構築することを最終目標とする。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi