• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Introduction and Evaluation of Visual Thinking Strategies for Developing Non-Technical Skills in Clinical Settings

Research Project

Project/Area Number 25K03750
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01070:Theory of art practice-related
Research InstitutionThe University of Tokushima

Principal Investigator

西田 憲生  徳島大学, 大学院医歯薬学研究部(医学域), 准教授 (10624033)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2029: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2028: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords医療コミュニケーション / 対話型鑑賞 / ノンテクニカルスキル
Outline of Research at the Start

本研究は、対話型アート鑑賞法(Visual Thinking Strategies:VTS)を医療教育に導入し、観察力・共感力・メタ認知力などのノンテクニカルスキル(NTS)の育成効果を検証する。視線解析を用いた客観的評価や、長期フォローによる行動変容の分析を通じて、VTSの教育的有用性を多角的に評価する。日本の文化的背景を考慮した新しい医療教育カリキュラムの構築と、ファシリテーター育成も行い、持続可能な教育モデルの確立を目指す。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi