• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Supporting the Learning of Discourse Markers for the Development of Discourse Competence in Japanese Language Learners and Evaluating Its Effectiveness.

Research Project

Project/Area Number 25K04182
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionInstitute of Science Tokyo

Principal Investigator

若松 史恵  東京科学大学, リベラルアーツ研究教育院, 准教授 (20974033)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 榎原 実香  東京科学大学, リベラルアーツ研究教育院, 講師 (70849067)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords談話標識 / 日本語学習者 / 談話分析 / 談話教育
Outline of Research at the Start

本研究は、日本語の自然談話に現れる談話標識の機能を解明するとともに、日本語学習者に向けた談話標識の学習支援を行い、その有効性を検証する。コミュニケーションを円滑に進めるためには、複数の文によってまとまりのある談話を構成・理解する談話能力を育成することが欠かせない。その中で談話標識は、話し手の態度や意図を意識的に、あるいは無意識的に聞き手に伝える重要な役目を果たす。本研究は、自然談話において頻出する談話標識を抽出し、その機能を精緻化した結果をデータセットとして公開する。加えて日本語学習者向けの自学用教材の開発を行い、その有効性を検証する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi