• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Teaching Approaches of Japanese Discourse Education through Project-Based Inquiry Learning

Research Project

Project/Area Number 25K04196
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

吉田 睦  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授(任期付) (30835525)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2028: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2027: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords遠隔コミュニケーション / 談話分析 / 海外日本語学習者 / 探究
Outline of Research at the Start

近年の日本語教育では、オンライン教材や自律学習ツールを中心とした学習のデジタル化・個別化が進んでいる。一方で、学習者の孤立や心理的負担、談話技術の獲得の難しさなど新しい課題が指摘され、遠隔地における実践的な指導法について検討する必要がある。そこで本研究では、海外・国内の両大学機関において日本語母語話者・学習者の探究型の活動に関わる談話資料を収集し、日本語コミュニケーションの調査・分析を行う。活動における情報交換や協働作業過程の記録・分析を通し、日本語談話の基礎研究を目指すとともに、学校教育や就労支援など社会的場面での日本語運用に繋がる指導法の開発を目指す。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi