• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Supporting Second Language Pronunciation Learning and Teaching through Learner Experiences

Research Project

Project/Area Number 25K04197
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

木下 直子  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授 (40364715)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 劉 羅麟  東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 特任助教 (50943990)
大戸 雄太郎  東京国際大学, JLI, 講師 (70908847)
伊藤 茉莉奈  東京経済大学, 全学共通教育センター, 特任講師 (50962049)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2029: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2027: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2026: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords音声学習・教育支援
Outline of Research at the Start

日本語学習者を対象にした日本語の音声教育では、専門用語を使って音声学の知識を伝えることが多い。例えば、「アクセント」という用語があり、日本語では高低を意味するが、学習者の母語によっては強弱を意味することもあり、必ずしも専門用語の意味が一致していない。このような専門用語の不一致も、学習者にとって日本語の音声学習を難しくする要因となっている。そこで、本研究では、60名の日本語学習者を対象にインタビュー調査を行い、学習者が培ってきた様々な知恵や経験則を収集する。その経験則にもとづいた学習リソースを開発するとともに、学習リソースの効果を検討し、新たな音声教育、音声学習を提案する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi