• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a New Instructional Model and Teaching Materials for Enhancing Narrative Writing Skills

Research Project

Project/Area Number 25K04200
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionOsaka University of Tourism

Principal Investigator

坪根 由香里  大阪観光大学, 観光学部, 教授 (80327733)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 数野 恵理  成蹊大学, 国際教育センター, 講師 (00552366)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2028: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsナラティブ作文 / 評価項目 / フローチャート / 教材 / 指導
Outline of Research at the Start

本研究は、日本語の作文教育を行っている大学のシラバス調査、日本の大学で日本語作文指導を行っている教師を対象としたアンケート調査およびインタビュー調査から日本語のナラティブ作文教育の現状と課題を明らかにした上で、「日本語ライティングにおけるナラティブのgood writing探究と評価法の開発」(基盤(B))で開発した評価基準・ルーブリック、評価用フローチャートやレベル別作文等を活用し、ナラティブ作文能力向上のための指導モデルの開発を行う。具体的には「メインポイントの明確さ」「順序立て」のような項目を軸に授業内容を設計し、既存の指導内容や教材とは異なった新たな切り口のモデルの開発を目指す。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi