• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Language Education Programs to Reduce Inequality Based on Actor-Network Theory

Research Project

Project/Area Number 25K04205
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

瀬尾 匡輝  茨城大学, 人文社会科学野, 准教授 (20761026)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田原 静  茨城大学, 人文社会科学野, 准教授 (40805082)
小西 達也  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 助手 (70791101)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2028: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords言語教育の商品化 / アクター・ネットワーク理論 / 格差の是正 / 新自由主義 / ベトナム
Outline of Research at the Start

本研究では、ベトナムで調査を行い、アクター・ネットワーク理論を援用して市場を捉えなおす消費者研究の手法を用いて、言語教育が商品化されていく過程でどのような格差が生まれ、それをどのように是正できるのかを考察し、格差是正のために言語教育プログラムに求められる要因を解明する。具体的には、「社会」的な枠組み、学習者個人の「情的」な側面、カリキュラムや教材といった「モノ」、AI学習ツールなどの「技術」を射程に入れて現地資料、アンケート、インタビューのデータを分析し、学習者の幸せが実現され、社会にとっても必要とされる言語教育プログラムを再考する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi