• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

子育て期にある日本語教師の専門性発達プロセス解明のための研究

Research Project

Project/Area Number 25K04211
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionMomoyama Gakuin University

Principal Investigator

大河内 瞳  桃山学院大学, 国際教養学部, 准教授 (10800691)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 菅 智穂  立命館大学, 国際教育推進機構, 嘱託講師 (50525342)
杉本 香  大阪大谷大学, 文学部, 准教授 (50760823)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords日本語教師 / 子育て期 / 専門性発達 / 語り聴く場 / オートエスノグラフィ
Outline of Research at the Start

多くの女性が活躍する日本語教育分野で、子育て期の日本語教師が困難や葛藤を感じつつも、専門性を発達させていくことが、教師不足と教育の質の維持・向上の鍵を握っている。本研究の目的は、子育て期の日本語教師が抱える困難や葛藤、および子育て期における教師としての専門性発達プロセスを解明することである。そのために、語り聴く場の実施とオートエスノグラフィの記述、さらにTEAを採用して調査をする。本研究を通して、子育て期にある日本語教師の専門性発達の全体像を把握することを目指す。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi