• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

タンデム学習を取り入れた地域型日本語教育のモデル構築

Research Project

Project/Area Number 25K04212
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

末繁 美和  岡山大学, 共通教育・グローバル領域, 准教授 (60638998)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsタンデム学習 / 地域型日本語教育 / おしゃべり型の教育 / デザイン実験 / Fシステム
Outline of Research at the Start

本研究では,「互恵性」と「学習者オートノミー」の2つを原則とし,対等な立場で相互の学び合いが生じる「タンデム学習」に着目し,「地域日本語教室におけるタンデム学習を用いた言語習得支援において,参加者の意識や言語習得にどのような変化が生じるか」という学術的問いを設定する。そして,タンデム学習を用いた地域型日本語教育のモデル構築を行い,参加者の意識調査ならびに言語習得における効果の検証を行う。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi