• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Survey Research on the Career Development of Proficient Non-Native Japanese Language Teachers in a Multicultural Society

Research Project

Project/Area Number 25K04213
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

秋田 美帆  岡山大学, 共通教育・グローバル領域, 特任講師 (40784749)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 末松 大貴  名古屋学院大学, 国際文化学部, 講師 (71001773)
牛窪 隆太  東洋大学, 国際教育センター, 准教授 (80646828)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords非母語話者日本語教師 / キャリア形成 / 熟達教師 / 多文化共生 / 日本語教育
Outline of Research at the Start

本研究は、日本国内で10年以上の教育経験を持つ熟達非母語話者日本語教師(熟達NNJT)のキャリア形成モデルの構築を目的とする。多文化共生社会における日本語教育では、母語話者・非母語話者の共存が求められるが、現場には依然として母語話者の優位性が存在する。本研究では、熟達NNJTがどのように母語話者の優位性を乗り越え専門性を確立してきたのかを、予備調査およびフィールド調査を通じて実証的に明らかにする。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi