• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Vocabulary Instructions for Developing Productive Vocabulary

Research Project

Project/Area Number 25K04230
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

笠原 究  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (50439006)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2028: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2027: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2026: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords発表語彙 / ペア学習 / インターリーブ学習 / AIによるフィードバック
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、日本の英語授業において、学習者の受容語彙を発表語彙へと引き上げる効果的な語彙指導法を探ることである。語彙定着に有効とされる「ペア活動」と、複数の活動を交互に行う「インターリーブ学習」を導入し、ブロック学習と比較する。日本人学習者に発表活動を通して試行し、どの方法が効果的かを検証する。さらに、AIによる発表活動のフィードバックの有効性についても調査する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi