• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Current Status and Future Perspectives on the Introduction of Reading and Writing in Japanese Elementary School English Education

Research Project

Project/Area Number 25K04234
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

巽 徹  岐阜大学, 教育学部, 教授 (10452161)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田中 裕実  静岡県立大学, その他部局, 特任講師 (10981201)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords小学校英語教育 / 読むこと / 書くこと / 文字指導
Outline of Research at the Start

・2020年度以降の小学校英語授業における「読むこと」「書くこと」の指導について、指導内容、指導に当てる時間、児童ならびに指導者(小学校・中学校)の意識に関する実
態を質問紙による調査と授業観察を行い、「読むこと」「書くこと」導入のねらいの達
成具合と懸念された事柄の解消状況を把握する。それにより、今後の小学校英語教育に
おける「読むこと」「書くこと」の指導指針づくりに資する提言を行う。
・音韻認識力を高める指導内容・指導方法の違いが、児童の語彙習得3素性のつながりにどのような影響を与えるかを明らかにし、小・中が連接する「読むこと」「書くこと」
の指導の在り方について提言を行う。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi