• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Intercultural competence indicators required for foreign language education: Making a Can-do List

Research Project

Project/Area Number 25K04237
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

原 隆幸  鹿児島大学, 共通教育センター, 教授 (40572227)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 葦原 恭子  琉球大学, グローバル教育支援機構, 教授 (30566534)
小柴 裕子  宮崎大学, 国際連携機構, 講師 (00827470)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords異文化間理解教育 / 言語教育 / 言語教育政策 / カリキュラム
Outline of Research at the Start

日本社会ではグローバルな社会で活躍でき,多文化共生社会を築いていける人材が求められている。一方, 外国語教育では言語能力と異文化間理解能力を身につけた人材の育成が求められているが,外国語教育で求められる異文化間理解能力は具体的に明らかとなっていない。
そこで, 本研究は「外国語教育に求められる異文化間理解能力とは何か」を明らかにし,最終的にCEFR-CV 2020・FREPA・RFCDCを援用したCan-do statementsリストを構築する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi