• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of VR learning materials for improving English negotiation skills in science and engineering and the verification of their educational effectiveness

Research Project

Project/Area Number 25K04274
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionDigital Hollywood University

Principal Investigator

山崎 敦子 (慶祐敦子)  デジタルハリウッド大学, その他の研究科, 教授 (10337678)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山中 司  立命館大学, 生命科学部, 教授 (30524467)
長谷川 浩志  芝浦工業大学, システム理工学部, 教授 (40384028)
村上 嘉代子 (平野嘉代子)  芝浦工業大学, 工学部, 教授 (90424895)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
KeywordsVR教材 / 英語ネゴシエーション / 教育効果測定 / 理工学教育
Outline of Research at the Start

VRとAI技術を活用し理工系学生対象の英語ネゴシエーション学習教材を開発し,その教育効果を検証する.近年,英語での交渉力や合意形成力の養成が理工系人材にも求められているが,そのための体験的学習は授業や既存教材では難しい.そこで,VR空間で英語ネゴシエーション演習を行う実践的教材を開発する.学習者主体で語彙,表現,談話構造などを学習する教材で,コンピテンシー向上や不安感軽減にVR演習が有効という研究も活用し,AI技術での発音と流暢さ検証アプリケーションも組み込む.教材の教育効果検証は,学習者へのアンケートと英語教育専門家によるルーブリック評価で行い,VR教材と評価結果はWeb上に公開する.

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi