• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

中等教育における「やり取り」の文法の教育内容構成と授業実践による評価

Research Project

Project/Area Number 25K04275
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionChukyo University

Principal Investigator

亘理 陽一  中京大学, 国際学部, 教授 (90509241)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2028: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords文法指導 / やり取り / 教育内容構成 / 授業実践 / 中等教育
Outline of Research at the Start

本研究は、中・高等学校段階での学習者の言語使用の比較・分析を通じて、やり取りに関する言語能力の実態とアフォーダンスを明らかにし、話し言葉に関わる言語学的研究の知見から教育内容を構成した上で、実践を通じ、生徒の変容・反応と英語教師の受容可能性の両面から「やり取り」の授業を現実に変え得るかを多角的に評価し、EFL環境における文法指導研究の領域を新たに開拓しようとする試みである。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi