• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

アバターを用いた仮想空間における新しい言語学習:韻律への影響

Research Project

Project/Area Number 25K04287
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

高瀬 奈美  静岡大学, 情報学部, 准教授 (20705199)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2029: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2028: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2027: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords英語教育 / 音読 / スピーキング / アバター
Outline of Research at the Start

近年、仮想空間を利用した言語学習が新たな教育環境として注目されている。従来、スピーキングにおける「不安」や「照れ」は練習回数や個人の気質に左右されると考えられているが、仮想空間でのアバターを使用することで心理的負担が軽減され、特に日本語話者にとって難しい英語の韻律習得が促進される可能性がある。そこで、本研究は、学習者が理想とする英語発話者の外見をアバターとして投影し、自身のスピーキングを客観視することで、対面学習では難しい韻律の習得に、どのような影響を与えるかを解明する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi