• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

日本人英語学習者の自律性と語彙習得を促進するための指導方法の確立

Research Project

Project/Area Number 25K04295
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKanda University of International Studies

Principal Investigator

上野 将太郎  神田外語大学, アカデミックサクセスセンター, 講師 (00980343)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 竹内 理  関西大学, 外国語学部, 教授 (40206941)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords語彙学習指導 / 自己調整学習
Outline of Research at the Start

日常で英語を使用する機会のない日本の学習環境では、学習者が受容語彙と産出語彙を自律的に学習していく必要があるが、これら双方に重きを置き、自律的な英語語彙学習を促進するための指導方法を検証した調査はこれまでにない。本研究では、自己調整学習の枠組みを用いて、日本人英語学習者の自律性および受容・産出語彙の習得に与える効果を検証し、自己調整型の語彙指導モデルの確立とその普及を目指す。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi