• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How Does Teacher Agency Influence Language Education Promoting ESD? A Comparative Study of Japan and Finland

Research Project

Project/Area Number 25K04298
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionJuntendo University

Principal Investigator

今井 純子  順天堂大学, 国際教養学部, 准教授 (00458506)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 野村 佑子  順天堂大学, 国際教養学部, 助教 (20712954)
加藤 洋昭  聖徳大学, 文学部, 講師 (90911933)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords内容言語統合型学習(CLIL) / 持続可能な開発目標を達成するための教育(ESD) / 教師主体性 / 行為主体性 / 外国語教育
Outline of Research at the Start

本研究は、内容言語統合型学習(CLIL)に持続可能な開発目標を達成するための教育(ESD)を融合する意義と課題を、教師主体性の観点から解明し、汎用性あるCLIL×ESDモデルを提案することを目的とする。CLILとESDの親和性は高く、英語教育では融合事例が散見されてきたが、普及の全体像は明らかでなく、教育効果は教師裁量に委ねられている。本研究では、言語教育に携わる教師を対象に、CLILとESDの融合状況と教師主体性の実態を調査する。また、CLIL推進国フィンランドとCLIL適応国日本の教育事例に注目し、教育効果と教師主体性の作用を解明し、教育モデルを提案する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi