• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Identification of sentences that are optimal for L2 comprehension of relative clauses using similarity-based interference - Verification through behavioral experiments -

Research Project

Project/Area Number 25K04302
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKyoto Sangyo University

Principal Investigator

平野 亜也子  京都産業大学, 外国語学部, 教授 (10755490)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 横川 博一  神戸大学, 大学教育推進機構, 教授 (50340427)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords英文理解 / 関係節文 / 名詞の意味の干渉 / 行動実験
Outline of Research at the Start

これまでの日本人英語学習者(JEFLLs)を対象とした関係節文理解における行動実験から,繰り返し接触タスクが直後および一日後の英文理解を促進することが示されている。また近年の研究から名詞の意味の類似性がL2関係節文理解に干渉すること(similarity-based interference)が報告されている。そこで本研究では,関係節文中の名詞の意味の非類似性を担保することでJEFLLsのL2文理解が容易になるのか,非類似性を担保した関係節文への繰り返し接触がJEFLLsの統語処理を促進するのかを,明らかにする。さらに,JEFLLsの英文理解が容易になる関係節文を特定する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi