• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Effectiveness and Follow-up Investigation of Genre-Based English Academic Writing Instruction Methods

Research Project

Project/Area Number 25K04304
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionRyukoku University

Principal Investigator

長尾 明子  龍谷大学, 国際学部, 准教授 (60570124)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
KeywordsGenre-based approach / L2 Writing / 選択体系機能言語学 / Academic Writing / Higher Education
Outline of Research at the Start

第二言語ライティング指導の一つにジャンルアプローチ(Genre-based approach; GBA)指導法がある。特に,Systemic Functional Linguistics (SFL)-GBA準拠ライティング指導法は,英語アカデミックエッセー構成の理解や適切な語彙選択の意識を学習者が高めるのに効果的であると報告されている。しかし,その教授法が日本人の英語学習者にどの程度効果的であるかは不明である。そこで,本研究では以下を実施する。
①実験群と統制群グループの事前と事後エッセーの比較解析。
②SFL-GBA 準拠指導法を過去 (4年前) に経験した英語学習者の追跡調査。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi