• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Translanguaging and Plurilingual CLIL - Application to the AI Speaking Test

Research Project

Project/Area Number 25K04307
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionShitennoji University

Principal Investigator

柏木 賀津子  四天王寺大学, 教育学部, 教授 (40549052)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords複文化CLIL / AIスピーキングテスト / 概念操作の言語指導 / トランスランゲージング / 中学校英語教育
Outline of Research at the Start

「日本文化が包含する複文化(pluri-culturalism)」において、1)translanguagingの活用で高次の認知稼働を促すCdLT指導モデルを提案し、学習者の付随的かつ生産的アウトプットが誘発されるかを調査する。学習者はL1&TLの両方を活性化しメタ言語知識を学ぶ。translanguagingは、①多様な視点、②心理的安全性、③L1とTLのメタ言語知識、④アウトプット能力、⑤問題解決スキル等にポジティブであり、これを活かして自律的な学びが起こる際の認知稼働を促す言語的介入を行い対話を引き出す。その評価ツールとしてAIのスピーキングテストを用いて生徒の対話の発達を明らかにする。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi