• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Influence of Semantic Information from a Contrastive Analysis of Japanese and English Vocabulary Structure and Function on English Vocabulary Production

Research Project

Project/Area Number 25K04308
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKansai University of International Studies

Principal Investigator

三好 徹明  関西国際大学, 教育学部, 講師 (00909145)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 秋山 英治  愛媛大学, 法文学部, 教授 (40636148)
南部 匡彦  長野県立大学, グローバルマネジメント学部, 准教授 (80841907)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords第二言語習得 / 名詞句習得 / 言語産出 / 英語・日本語 / メタ言語能力
Outline of Research at the Start

日本語と英語の仕組み(言語構造)と働き(言語機能)を比較対照し観察・思考することで活性化されたメタ言語能力が、英語産出にどう影響しているかについて実証的には解明されていない。本研究では、名詞(句)に限定し、母語の語彙の仕組みと働きに関わる概念的知識(意味情報)が、第二言語の英語の意味範疇に転移し(メタ言語能力の活性化)、第二言語産出に影響を与えるのかを、研究課題の核心をなす学術的「問い」として設定した。
本研究は、転移の影響を受けるとされる意味範疇には、言語構造(言語形式)だけでなく言語機能も含まれるという仮説を明らかにする点で新規性があり、語彙習得研究への国際的貢献の可能性がおおいに示唆される。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi