• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development of Phonological Awareness Measurement Tests and the Construction of Instructional Programs for Acquiring English Early Reading and Writing Skills

Research Project

Project/Area Number 25K04316
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionAichi Prefectural University

Principal Investigator

池田 周  愛知県立大学, 外国語学部, 教授 (50305497)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2028: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords英語初期読み書き技能 / 音韻認識 / 形態素認識 / 小学校英語教育 / 中学校英語教育
Outline of Research at the Start

本研究は英語科教育の小中接続の実現に向け、初期読み書き技能の具体的指導法の確立を目指すものである。主な目的は、(1)日本語母語話者の音韻認識がその後の英語読み書き習得に影響するかの検証、(2)初期読み書き習得を促すために最低限必要な(threshold)音韻認識発達レベルの特定と到達度測定テストの開発、(3)小学校で高めた音韻認識を、中学校の「語の読み書き」習得に生かす指導タスクの作成である。小学校高学年時の音韻認識が中学校での読み書き習得にどう関わるかを経時的に調査し、特定した音韻認識threshold levelの到達度確認ツールと指導タスクを「語の読み書き指導プログラム」として提案する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi