• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Teaching Methods on the Acquisition of Discourse Markers by Japanese Learners of English

Research Project

Project/Area Number 25K04345
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionAshikaga University

Principal Investigator

嶋田 和成  足利大学, 工学部, 教授 (30642277)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords外国語教育 / 談話標識 / 話し言葉 / 指導法 / タスク
Outline of Research at the Start

日常のコミュニケーション,特に会話においては,発話の制御や感情の伝達に際し,and, but, because, well, you knowなどの談話標識が多用される。本研究では,これらの談話標識を学習者にどのように提示し,効果的に習得させるかについて,主に以下の3点から調査・検討する。

1. 談話標識の各項目を,どの形式(会話文,説明文,例文その他)で提示すればよいか。
2. 談話標識の各項目を,どのように(明示的,または暗示的に)提示すればよいか。
3. 談話標識の各項目を,どのタスクで練習すると習得につながるか。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi