• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Rethinking Complexity in Second Language Acquisition: Complex Form–Meaning Relationships Within Simple Structures

Research Project

Project/Area Number 25K04349
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKitasato University

Principal Investigator

野口 敬未  北里大学, 一般教育部, 准教授 (80754910)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2028: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
KeywordsSLA / Thinking-for-Speaking / Motion events / Lexicalization patterns / L2 Complexity
Outline of Research at the Start

第二言語習得研究では、学習者が使う表現の「複雑さ」が注目される。例えば、「タスクを使った第二言語教授法」研究群では、学習者の使う「文の構造」に注目し、「上級学習者ほど文法的に複雑な文を使う傾向にある」と分析されている。一方、「発話のための思考」理論に基づく研究群では、文法的にシンプルな表現でも、複数の意味を伝えるものは習得が難しいと論じられている。本研究は、これら二つの視点を統合し、文法的および意味的な複雑さが日本人の英語習熟度に与える影響を検討する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi