• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

モンゴル国における理科のCLIL(内容言語統合型学習)の教材開発とその有効性の検証

Research Project

Project/Area Number 25K04387
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionOkayama University of Science

Principal Investigator

高原 周一  岡山理科大学, 基盤教育センター, 教授 (20289135)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂本 南美  同志社大学, グローバル地域文化学部, 准教授 (40804810)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
KeywordsCLIL(内容言語統合型学習) / 理科 / 英語 / 日本語 / モンゴル国
Outline of Research at the Start

本研究では、英語もしくは日本語教育と理科教育を統合したContend and Language Integrated Leaning(CLIL:内容言語統合型学習)について研究を進める。具体的には、(1) モンゴル国の教員と共同でモンゴル国の状況に適合した理科に関する多様なCLIL教材を開発し、(2) モンゴル国の学校で授業実践を行い、(3) 共同研究者とともにその有効性を量的・質的に検証する。以上により、外国語としての日本語・英語教育の充実・発展を目指すとともに、モンゴル国でのCLIL授業の展開可能性を探る。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi