• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How experience, the self, and behavior are related in language learning: A perspective of lingua-Franca English

Research Project

Project/Area Number 25K04388
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHiroshima Shudo University

Principal Investigator

戸出 朋子  広島修道大学, 人文学部, 教授 (00410259)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) Custance Imogen  大阪女学院短期大学, 英語科, 専任講師 (70923035)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywordsリンガフランカ英語 / リンガフランカ経験 / 自己像 / 行動
Outline of Research at the Start

予測不可能な時代における主体的な英語学習者の育成のためには、既存の規範との比較からくる欠損観に囚われずに、内的な規範を自ら更新し続ける言語学習者の育成という視点での研究が重要である。動機づけ研究では、学習者が描く将来の自己像の役割が重要視されているが、理想の規準を何に置くのかが明確でない。本研究は、母語話者に規準を置かずに他者と協働的に対話を構築するというリンガフランカとしての英語話者という自己像が、どのような経験を通して形成され、それが実際の行動にどう結びつくかを、留学生と交流できる環境にある大学生を対象に研究する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi