• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Design and Implementation of the Used Car Price Model

Research Project

Project/Area Number 25K05161
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07060:Money and finance-related
Research InstitutionHitotsubashi University

Principal Investigator

横内 大介  一橋大学, 大学院経営管理研究科, 准教授 (50407144)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 清水 良樹  一橋大学, 大学院経営管理研究科, 准教授 (41008552)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2027: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2026: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsアセットプライシングモデル / ヘドニックモデル / 中古車市場 / 非線形モデル
Outline of Research at the Start

本研究は、日本の中古車市場が情報の非対称性が少ない効率的な市場であることを示す実証研究である。経済学では、中古車は粗悪品であっても外見からは良し悪しの判別がつきにくいレモンにたとえられており、売り手と買い手の間に情報の非対称性が存在していると認識されてきた。しかしながら、日本における中古車の業者間取引市場では、第三者による車の検査の実施や情報開示の方法が確立されているため、売り手・買い手間の情報格差は非常に少ないことが予想される。本研究では、当該市場の業者間取引データを用いて、中古車取引価格を説明するプライシングモデルを構築し、その精度を通じて当該市場の市場効率性に関する仮説を実証する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi